Al weer en maand in Suriname, wat gaat het snel - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Tuin - WaarBenJij.nu Al weer en maand in Suriname, wat gaat het snel - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Tuin - WaarBenJij.nu

Al weer en maand in Suriname, wat gaat het snel

Blijf op de hoogte en volg Jolein

09 December 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo Allemaal,

Al weer 4 weken dat ik in Suriname ben!

De eerste maand heb ik al veel leuke dingen mogen doen, na mijn vorige blog heb ik een lang weekend gehad. 25 november is Srefidensi oftewel Onafhankelijkheidsdag en daarmee een nationale feestdag, de Surinaamse regering heeft 3 weken geleden besloten dat maandag 24 november ook uitgeroepen wordt tot nationale feestdag, maar niet gelijkgesteld aan de zondag. Wat voor de bevolking inhoud dat de scholen en overheidsinstanties vrij zijn en dat de bedrijven zelf moeten besluiten of ze open of dicht zijn. In principe zou ik deze dag dan ook stage lopen, maar toen bleek dat de kinderopvang dicht was en was er voor mijn begeleiders eigenlijk geen keuze. Dus ik had een weekend van 4 dagen, niet verkeerd!

De vrije maandag heb ik met huisgenootje Roos een sightseeing door Paramaribo gedaan (oa langs de palmentuin, fort zeelandia, de bosje brug, waterkant, onafhankelijkheidsplein (wat een grasveld was) en de bekende houten kerk) gevolgd door een lekker middagje aan het zwembad. Dit terwijl ik vanuit Nederland de eerste berichten over echte kou kreeg! Die avond was Parbo Night een evenement wat 4 keer per jaar ergens in Suriname gehouden wordt en deze keer in Paramaribo, het was een combinatie van dansen en gezelligheid en een soort weggeefshow. Je kon bonnetjes kopen die je kon inwisselen voor Parbo spullen of op het podium voor prijzen als een laptop en telefoon. Helaas drong dit pas wat laat door en was het grootste deel al afgelopen. Maar een leuke avond gehad!

De volgende dag ben ik met een aantal huisgenootjes richting Lelydorp gegaan waar dit jaar Onafhankelijkheidsdag werd gevierd. Ik was heel benieuwd! Eenmaal aangekomen bleef de bewolking hangen en heeft het een aantal keer geregend. Toen we aankwamen was er een soort markt met natuurlijk typisch Surinaams, veel eten! Om 4u zou er een optocht beginnen, wat uiteindelijk half 6 geworden is, het bleek niet een optocht in Surinaamse klederdracht te zijn, maar een militaire optocht, leuk om te zien, maar toch wel even anders dan ik had verwacht. En Bouterse gezien vanuit zijn geblindeerde auto! Daarna hebben we gezellig gegeten bij de Roopram, dé plek voor roti.

Het weekend erna ben ik naar Bigi Pan en Nickerie geweest met één van de nieuwe huisgenootjes, het was een lange rit, maar erg leuk om te zien en een leuke groep! Op de weg richting Nickerie kwamen we onder andere langs Wageningen en Groningen! Nickerie is de grootste plaats na Paramaribo in Suriname, en het was echt een kleine plaats, in een kwartier kun je er helemaal doorheen lopen. Ook zijn we bij de grens met Guyana geweest, de grens bestaat uit een aftakking van de Atlantische oceaan. De tocht richting het Bigi Pan meer ging verder, we gingen via de rivier waarbij vervolgens de boot over een sleephelling getrokken moest worden om verder te kunnen richting Bigi Pan. Een flinke klus! Tijdens de reis van ongeveer een uur richting het meer door moeras- en bosgebied hebben we allerlei vogels en apen gespot. Uiteindelijk kwamen we aan op het meer, waar we zouden overnachten in een huisje op palen op het meer. Voor het eerst in de hangmat. Eenmaal aangekomen bleek op het meer een groep flamingo’s te zijn, heel mooi om een keer te zien! Omdat we de enige waren op het meer heeft de gids luid geklapt om ze te laten vliegen, met een grote cirkel vlogen ze om ons heen om daarna weer terug te gaan naar hun vaste plek aan de kant van het meer. Ook waren er heel veel rode ibissen te zien, zoals de naam al zegt felrode vogels. ’s Avonds zijn we terug gegaan om kaaimannen en andere wilde dieren te spotten, al snel zag de gids een slang in een boom, vlak daarna zagen we ook de eerste kaaiman, een kleintje. De gids probeerde om hem te pakken, doodeng! Uiteindelijk was het niet gelukt en zijn we op zoek gegaan naar de volgende. Het duurde een hele poos voor we de volgende zagen, maar uiteindelijk heeft de gids, door wederom gewoon er bij in het water te stappen hem te pakken gekregen, en wij mochten hem vasthouden! Gelukkig deed hij niet zoveel en konden we hem rustig meenemen naar het andere deel van de groep, die er nog niet in geslaagd waren om één te vinden. Daarna zijn we terug gegaan richting het huisje om na een, zoals de gids zei, ‘vrolijk’ drankje lekker te gaan slapen in de hangmat.

Na een niet al te beste nachtrust werd ik wakker door het licht, want het huisje was gewoon open, na even naar buiten gekeken te hebben had ik besloten om toch maar weer verder te slapen, door de bewolking was er net als op de Brownsberg weinig te zien van een zonsopgang. Na een uitgebreid ontbijt zijn we richting het modderbad gegaan, wat door het wat lage water gewoon een plek in het meer was. Een groot deel van het meer is maar 1 meter diep, waardoor je bijna overal kan staan. Al is het in een laag van 30 cm modder, na onszelf helemaal ingesmeerd te hebben en vervolgens een moddergevecht was het tijd voor de lunch en de toch van 4u terug naar Paramaribo. Kortom, een leuk weekend, veel dingen gezien en de eerste ervaring met het slapen in een hangmat!

Vorige week was het al weer december en dus ook Sinterklaas, bizar, hier heb je zo geen kerst en wintergevoel. In tegenstelling tot de berichten die ik uit Nederland krijg. In Suriname wordt amper Sinterklaas gevierd, wel hebben ze iets was ze Kinderdag noemen, waarbij kinderen iets leuks kunnen doen en cadeautjes krijgen, maar dit is verder niet aan Sinterklaas verbonden, wel hadden ze pepernoten, lekker! De dag van Sinterklaas had ik een project voor stage voor het ministerie van ATM, hierbij ben ik ook op de nationale televisie gekomen! Dat hoorde ik vanmorgen van een patiënt die mij op tv heeft gezien.
De avond van Sinterklaas zijn we met bijna het hele huis uit eten geweest bij Sarinah een gezellig restaurant, om toch een beetje Sinterklaas en familiegevoel te krijgen. Dit werd nog benadrukt door dat Roos voor iedereen een gedichtje en pepernoten had, heel lief! De rest van het weekend heb ik rustig aan gedaan, ik ben even naar de stad geweest om wat winkels te bekijken, maar het winkelen is hier niet super. Ik probeer om de tripjes of leuke dingen een beetje om het weekend te doen, zodat ik ook wat van Paramaribo zelf kan zien.

Over stage zal ik in mijn blog niet heel veel vertellen wegens de privacy van de patiënten, wel kan ik zeggen dat ik het naar mijn zin heb en dat ik hier heel veel kan leren.

Tot over een paar weken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolein

Actief sinds 09 Nov. 2014
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 2300

Voorgaande reizen:

11 November 2014 - 03 Februari 2015

Suriname

Landen bezocht: