Al weer 2015! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Tuin - WaarBenJij.nu Al weer 2015! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolein Tuin - WaarBenJij.nu

Al weer 2015!

Blijf op de hoogte en volg Jolein

05 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Bun nyun yari! Iedereen een gezond en succesvol 2015!

Het nieuwe jaar is inmiddels begonnen, voor iedereen goede voornemens, voor mij een nieuw verslag op waarbenjij.nu.

December is in Suriname een feestmaand, en dan niet alleen met kerst of oud en nieuw, maar de weken ervoor ook al. Vanaf eind november hadden de patiënten het al over kerst en oud en nieuw, de hele stad heeft de hele maand op zijn kop gestaan. Vele files, geen taxi te krijgen en niet te vergeten, elke dag feest. Met als grote afsluiter, Owru Yari.

Voor mij een drukke maand met tripjes, beoordeling, feestjes en mijn ouders die langs zijn geweest. Ook helaas slecht nieuws gehad uit Nederland, oma is na een ziekbed van 2 jaar overleden. Hierdoor hebben de feestdagen toch een zwart randje gehad en zijn mijn ouders wat later dan gepland langsgekomen.

De eerste dag van de ‘kerstvakantie’ ben ik met Charlotte op Quadtour geweest rond het vliegveld Zanderij, hier hebben we over savanne en door het regenwoud gereden. Toen we die ochtend wakker werden was het even twijfel of het door zou gaan, want het regende nogal en het leek niet te stoppen. Er is hier geen buienradar zoals mooi in Nederland, hier kijk je gewoon om hoog naar de lucht en heb je kans dat je er dan nog naast zit, maar als de hele lucht overal donker is weet je genoeg, het blijft voorlopig regenen. Zo’n dag was het die zaterdag, veel regen, dus waren wat sceptisch of het daadwerkelijk door zou gaan. Nou dat was geen probleem, heerlijk scheuren door de plassen! De tour heeft in totaal 6u geduurd, met z’n tweeën op een quad en om de beurt rijden.

De dinsdag in de vakantie had ik mijn tussenbeoordeling, gelukkig zijn ze tevreden! Die avond kwamen ook mijn ouders aan, ik heb ze opgewacht in het hotel. Na een lange reis zijn ze dan ook in Paramaribo, wel vreemd om ze weer te zien, maar heel leuk dat ze toch zijn gekomen!

De woensdag hebben we de fietsen gehaald en een sightseeing door Paramaribo gedaan, ze moesten erg wennen aan de hitte en het links rijden, dus mooi rustig aan gedaan. 1e kerstdag zijn we naar de houten basiliek geweest voor de kerstmis en hebben we in de avond een uitgebreid diner gehad bij Jiji’s. 2e kerstdag hebben we een trip gedaan langs een aantal plantages, waaronder Marienburg, Nieuw Amsterdam en Frederiksdorp. Heel interessant om te zien en het verhaal er achter te weten.

Op zaterdag zijn we naar Santigron geweest, een Marrondorp niet heel ver van Paramaribo. Het was leuk om gezien te hebben hoe de mensen daar leven en wat een Nederlander voor deze mensen gedaan heeft. Ook hebben we hier een tocht in een korjaal (boot) gemaakt en nog een luiaard gezien, hebben pap en mam ook nog wat van het regenwoud gezien!

Tevens was dit de eerste dag dat er vuurwerk afgestoken mocht worden, dat was te merken! Overal openden winkels met hele stellingen vol vuurwerk, niks geen bunker of ergens achterin de winkel.

De zondag was de laatste dag dat mijn ouders in Suriname waren voor ze verder gingen naar Curaçao, dus toen hebben we de laatste dingen van de sightseeing gedaan en zijn mijn ouders begonnen met inpakken, voor de vroege vlucht de volgende dag naar Curaçao. In de avond zijn we voor de laatste keer uit eten en heb ik afscheid genomen, nu nog maar voor een maand.

De maandag had ik een halve dag stage, net als de vrijdag 2 januari. Wel even weer wennen na een weekje lekker vrij! De dinsdag ben ik naar het Lustig festival in Oase geweest. Een heel leuk en gezellig festival, maar natuurlijk wel weer wat problemen. De stroom is een aantal keer uitgevallen, maar no worries, dat hoort er hier een beetje bij.

Woensdag was het dan echt Owru Yari, met een aantal huisgenootjes ben ik naar iemand geweest die in de Domineestraat woonde, midden in het centrum waar het feest was, daar hebben we onze spullen gelaten, want het zou heel druk worden en je moest niet te veel waardevolle spullen bij je hebben. En er was heel veel knalvuurwerk, en dan niet de miljoenklappers die je in Nederland hebt, hier waren het strengen vuurwerk van 30 meter met vuurwerk wat in Nederland vast al lang afgekeurd is, knalhard! Eigenlijk moest je oordoppen in hebben en ik had een sjaal om tegen de rook. Maar wat was het gaaf! Na het vuurwerk was er overal muziek en enorm veel mensen, ik zou het vergelijken met Koningsdag in Nederland. Heel veel mensen op straat en leuke muziek. Later zijn we doorgegaan naar ’t Vat en hebben we rond 12u op het dakterras van een hotel het vuurwerk bekeken, wat eigenlijk de hele avond al door ging. Ik zou geen idee hebben hoeveel de Surinamers uitgeven aan vuurwerk, maar het is ontzettend veel, 5 dagen vuurwerk afsteken. Daarna was het feest voor de Surinamers afgelopen en zijn we met alle Nederlanders bij Zus en Zo nog even verder gegaan met het feest.

De volgende dag dacht ik uit te slapen, tot de buurvrouw om half 9 besloot om keihard de muziek aan te doen, op nieuwjaarsdag…

De dagen erna was uitslapen er ook niet bij, want ik had die vrijdag stage en gisteren ben ik vroeg naar de Vlindertuin gegaan. Dus vanmorgen heerlijk wat bij geslapen! En nog maar 4 weken stage te gaan voor ik al weer terug ga naar Nederland.

Tot over een maand!
Veel liefs,
Jolein




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolein

Actief sinds 09 Nov. 2014
Verslag gelezen: 940
Totaal aantal bezoekers 2308

Voorgaande reizen:

11 November 2014 - 03 Februari 2015

Suriname

Landen bezocht: